De rode draad in deze aflevering is een portret van maatwerkbedrijf WAAK uit Kuurne, dat zijn doelgroepmedewerkers begeleidt met diverse technologieën. Voorts hebben we aandacht voor het nieuwe 5G Lab bij Howest in Kortrijk, waar bedrijven samen met studenten nieuwe toepassingen kunnen ontwikkelen, en voor elektriciteit 4.0: het concept waarbij digitalisering en elektrificatie hand in hand gaan.

Deze week nemen we u mee naar Smartphoto, een Belgische groep die een leidende positie heeft in de wereld van fotocadeaus, relatiegeschenken en e-commercediensten. Daarnaast trekken we naar Tour&Taxis in Brussel, waar slimme technologieën een belangrijke rol vervullen in de nieuwe ontwikkelingen, en we hebben een reportage over de evoluties van e-commerce in de B2B-markt.

Deze week bezoekt Z-Digital Transformation het wijndomein Chant d'Eole in Quévy bij Bergen, waar technologie de kwaliteit van de mousserende wijn helpt te garanderen. Voorts een reportage over de coöperatieve Arewal, die in Wallonië slimme meters uitrolt om de energietransitie te faciliteren en over de uitdaging van cyberbeveiliging in een gedigitaliseerde en geconnecteerde productieketen.

Deze week trekken we in Z-Digital Transformation naar de hypermoderne bakkerij Panerex in Maasmechelen, een gloednieuw gebouw waar ambacht en automatisering hand in hand gaan. We nemen u mee naar het OLV ziekenhuis in Aalst, dat investeert in virtual reality voor opleidingen. En een gebouwenbeheerssysteem helpt het AZ Delta om zijn campus in Roeselare zo efficiënt mogelijk te laten functioneren.

Deze week neemt Z-Digital Transformation u mee naar Orizio Group, bekend van Sabca en Sabena Engineering, een internationale referentie in onderhoud en ontwikkeling van vliegtuig- en ruimtevaartapparatuur. We trekken naar het nieuwe B&B Hotel in Hasselt, waar digitale toepassingen steeds belangrijker worden. We bezoeken het nieuwe ziekenhuis Montlégia in Luik, dat beschikt over een energievoorziening op maat. En in Eindhoven ontdekken we het project "Flying forward 2020", dat onderzoek voert over hoe onbemande drones kunnen opereren in stedelijke omgevingen.

Deze week trekken we met Z-Digital Transformation naar de drukkerijgroep Graphius in Gent, die dankzij schaalvergroting en digitalisering haar toekomst verzekert. We bezoeken Euronav, de rederij die via het internet of things zijn transporten duurzamer maakt. In Pairi Daiza vernemen we hoe een energiemanagementsysteem helpt om de klimaatambities waar te maken. En de nieuwe campagne Become Digital moedigt Belgen aan om hun digitale vaardigheden aan te scherpen.

Deze week brengen we een portret van CTG Circular uit Mechelen, een bedrijf dat onder meer smartphones, laptops en servers herstelt en een tweede leven geeft. Daarnaast hebben we aandacht voor drones-as-a-service in de haven van Antwerpen, voor de impact van de energietransitie op datacenters en voor een zoekmachine die de sites van lokale besturen beter toegankelijk maakt voor hun inwoners.

Deze week laten we u kennis maken met een echte hidden champion: Fomeco uit Zwevegem, dat complexe buizen produceert voor voertuigen en machines. Voorts heeft Z-Digital Transformation aandacht voor de digitale tools van het Plopsa Hotel in De Panne, het gebouwenbeheerssysteem in de gerenoveerde Sint-Baafskathedraal in Gent en de sollicitatieprocedure bij KBC, die gebruik maakt van artificiële intelligentie.

In deze aflevering maken we kennis met kennis met Schuilenburg, een Belgische specialist in koffiebranders en baristamachines. De kmo is meer dan 100 jaar oud en werkt volop aan digitale innovatie. Daarnaast trekken we naar Garage Haeck in Gent, waar digitalisering een prioriteit is. We leren hoe logistiek bedrijf Eddie Stobart een laadpalenpark kon installeren in Genk. En we vernemen alles over artificiële intelligentie in taaltechnologie.

bpost een internationale groep geworden, die naast de traditionele brievenpost en de pakjeslevering ook actief is in de logistieke afhandeling van e-commerce in Europa en de Verenigde Staten. Het bedrijf telt intussen 37.000 medewerkers en haalt een omzet van 4,2 miljard. bpost investeert in automatisering, robotisering en duurzamer transport.

Kranenfabrikant RVB werd opgericht in 1935 en is vandaag de enige producent van kranen in België. Haar kranen worden vooral gebruikt in residentiële woningen, in prestigieuze sterrenhotels en in openbare gebouwen. Dankzij automatisering en digitalisering kan het bedrijf producten met een hoge toegevoegde waarde blijven produceren in België en de kosten onder controle houden.

Lavetan uit Turnhout is een laboratorium dat deel uitmaakt van de Duitse GBA Group. Het is actief in de drie segmenten van de voedingsketting: de industriële dierproductie, de transformatie en de distributie, en voert microbiologische en serologische onderzoeken uit in het kader van de voedselveiligheid. Als dataleverancier zet het bedrijf sterk in op digitalisering en robotisering.

Volvo Car Gent werd opgericht in 1965 en telt nu 6.500 medewerkers. Vorig jaar liepen er bijna 200.000 wagens van de band. Sinds 2019 beschikt het bedrijf over een eigen batterijfabriek. Het investeert in automatisering en 3D printing en gebruikt data om zijn productie slimmer, veiliger en efficiënter te maken. b

Stow is de grootste rekkenbouwer ter wereld. Het produceert gestandaardiseerde industriële rekken in sterk geautomatiseerde fabrieken. De onderneming heeft de ambitie een high tech bedrijf te worden, dat haar klanten ook oplossingen voor automatisering zoals shuttles aanbiedt. Daarvoor zijn nieuwe technologieën zoals IoT, data analytics en artificiële intelligentie onontbeerlijk.

Pharma Technology is een familiebedrijf, dat in 1993 werd opgericht. Het produceert hoogtechnologische machines voor de farmaceutische industrie en is actief in 65 landen. Het productieproces is volledig gedigitaliseerd.

Reynaers Aluminium is wereldwijd actief. Het ontwikkelt architecturaal schrijnwerk uit aluminium. Het heeft een wereldwijd netwerk van klanten, zo'n 5000 schrijnwerkers die ramen, deuren en gevels maken en plaatsen. Reynaers heeft als ambitie om een toonbeeld van digitalisering en duurzaamheid te worden.

Skylane Optics uit het Waalse dorp Fraire is een familiebedrijf dat optische zendontvangers produceert. Die zijn essentieel voor communicatie via glasvezelnetwerken. De onderneming exporteert bijna zijn volledige productie en werkt voor alle grote telecomoperatoren in de hele wereld.

Bij Brabantia in Pelt worden afvalemmers, voorraadbussen, broodtrommels en dergelijke geproduceerd. Het bedrijf telt zo'n 400 medewerkers en is het voorbije jaar sterk gegroeid. Brabantia investeert tussen de 10 en 14 miljoen in digitalisering en uitbreiding van zijn fabriek en distributiecentrum.

Pepsico Zeebrugge verpakt vers fruitsap voor de Europese markt. Digitalisering is belangrijk om de operaties efficiënter te maken en concurrentieel te blijven. De fabriek implementeert nieuwe technologieën in diverse domeinen.