H2O Group is een groep van watergebonden bedrijven, met onder meer een aannemerij in waterbouw, een scheepshersteller en scheepsagent. Twee jaar geleden startte de digitalisering en automatisering van de individuele bedrijven. Het doel is papierloos te gaan werken, de efficiëntie te verhogen en de communicatie te verbeteren. Tijdens de Covid-periode is de digitalisering in een stroomversnelling gekomen.

Familiebedrijf Van Marcke specialiseert zich sinds 1929 als groothandel en retailer in verwarming en sanitair. Het digitaliseren en automatiseren van bedrijfsprocessen is sinds jaren een belangrijk onderdeel van de strategie om Van Marcke heruit te vinden. De Covid-19 crisis zorgde op een aantal vlakken voor een versnelling.

Design Stone is een familiaal marmerbedrijf, dat gevestigd is in Libramont. Vorig jaar werd het in Wallonië uitgeroepen tot 'Ambassadeur Made Different' omwille van zijn voortrekkersrol in digitalisering van de productie. Bedrijfsleider Anthony Cognaux wil het vakmanschap maximaal verzoenen met automatisering en digitalisering.

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten zijn het grootste museum van beeldende kunsten in België. Ze bestaan uit 20.000 kunstwerken die vandaag zowel ontsloten worden in de museumzalen, als virtueel via allerlei digitale toepassingen. Het museum startte 20 jaar geleden met het digitaliseren van zijn collectie en wil dat nu ook verder uitbreiden met zijn archieven en bibliotheek.

Puratos is een Belgische internationale groep, die ingrediënten produceert voor bakkers, patissiers en chocolatiers. De vestiging in Andenne werd opgestart in 1994 en vervaardigt enzymen, gistextracten en zuurdesem. Sinds de start wordt voor elke nieuwe investering onderzocht welke digitale opties geïntegreerd kunnen worden. Op die manier evolueert Puratos Andenne naar Industrie 4.0 en wordt de fabriek steeds performanter.

skeyes is het Belgische bedrijf dat 7 dagen op 7 zorgt voor veilig vliegverkeer vanaf alle luchthavens in ons land en voor het verkeer dat over België vliegt. De digitalisering is hier al lang aan de gang. Skeyes werkt nu volop aan digitale verkeerstorens, die veel meer zullen hebben om ook het droneverkeer in het luchtruim te regelen.

Konings is ontstaan in 1946 uit een stokerij, en is uitgegroeid tot een afvuller die dranken produceert en afvult in blikjes, flessen of Tetra-packs in op 6 sites in 4 landen. In volle lockdown werd een nieuwe, volledig geautomatiseerde productielijn geplaatst in haar fabriek in Borgloon, goed voor een investering van 15 miljoen euro. De lijn heeft een beter rendement, minder milieu-impact en is zuiniger in energieverbruik.

Steven Van Parys heeft een gemengd landbouwbedrijf in Machelen-aan-de-Leie. Hij investeert in melkvee, zodat hij dankzij die specialisatie toch een voldoende groot inkomen kan behalen. Digitalisering geeft deze landbouwer de mogelijkheid om schaalgrootte te halen. Hij ontwikkelde daarom een volledig geautomatiseerde stal voor het melkvee.

Kim's Chocolates uit Tienen bestaat 32 jaar. Het maakt enerzijds pralines en anderzijds tabletten, zowel onder eigen merk als onder private label. De chocoladeproducent maakt volop werk van digitalisering en automatisering.

Christeyns is ruim 70 jaar geleden hier in Gent gestart als een lokale zeepziederij. Het is intussen uitgegroeid tot een internationale detergenten- en chemicaliëngroep met ruim 1.000 werknemers. Christeyns heeft jaren geleden al besloten om veel meer aandacht te besteden aan advies en services voor zijn klanten, die in hoofdzaak industriële wasserijen zijn.

AZ Groeninge uit Kortrijk is één van de grootste algemene ziekenhuizen van het land, met 3.000 medewerkers en zo'n 300 artsen en artsen in opleiding. Het ziekenhuis probeert verschillende uitdagingen met elkaar te verzoenen. Enerzijds is er de snelheid van evolutie in de technologische innovatie. Anderzijds blijft het veel belang hechten aan warme en kwalitatieve zorg.

Belgium Coatings is een bedrijf uit Grâce-Hollogne dat gespecialiseerd is in het verven van diverse goederen. Het gebruikt daarvoor technieken als zandstralen, metallisatie en industriële vloeibare verf. De grootste uitdaging voor het bedrijf is om te blijven groeien en te investeren in automatisering om het werk van de medewerkers minder zwaar te maken. Digitalisering is ook een noodzaak om de nieuwe niche van de luchtvaart te benaderen.

BESIX Group bestaat 110 jaar en heeft twee thuismarkten: de Benelux en het Midden-Oosten. Ze is actief in drie domeinen: in de contracting business, in concessions and assets - dat zijn tunnels, waterplants en energieprojecten - en in vastgoedontwikkeling. Als dominante evolutie in zijn sector ziet de groep dat digitale toepassingen en het bouwen meer en meer met elkaar verweven geraken.

Menuiserie Riche is een familiebedrijf uit Mariembourg dat hoofdzakelijk buitenschrijnwerk voor gebouwen produceert. Het startte vijf jaar geleden een traject om industrie 4.0 en nieuwe technologieën te integreren in zijn productie. Het werd dit jaar bekroond voor zijn digitalisering door Agoria en Digital Wallonia.

De stedelijke basisschool Omnimundo in het centrum van Antwerpen telt 230 leerlingen van een veertigtal verschillende nationaliteiten. De school wil zoveel mogelijk onderwijs op maat bieden en heeft daarom de laatste jaren sterk geïnvesteerd in digitale hulpmiddelen, zoals computers, smartboards, gamification en virtual reality.

Roger & Roger is een bedrijf dat aardappelchips, tortillachips en aardappelsnacks produceert, zowel onder private label als via het eigen merk Croky. Het bedrijf investeert al sinds zijn oprichting 20 jaar geleden in informatisering en automatisering. Dat heeft ondermeer te maken met het feit dat het 2 miljoen zakjes chips per dag produceert en moet voldoen aan de regels rond traceability in de voedingssector.

Libert Paints is een familiebedrijf uit Gent dat verven produceert. De historiek van de onderneming gaat terug tot 1874. Drie jaar geleden bouwde de familie een gloednieuwe fabriek in de Gentse haven. Daarin ging ook heel wat aandacht naar digitalisering om de volledige productie efficiënter te maken.

Zoutman is een Belgisch familiebedrijf, gespecialiseerd in de verwerking van zeezout. De zoutmarkt is een markt die stabiliseert. Toch slaagt het bedrijf erin dankzij investeringen in digitalisering en specialisatie, om jaarlijks nog te groeien. Zoutman maakte onder andere werk van e-CMR en een systeem voor telemetrie.

Miko is ontstaan in 1801 als een handel in koloniale waren. Later specialiseerde het zich in koffie en vandaag heeft het zowel een koffie- als kunststofafdeling. Op het vlak van digitale transformatie zet Miko in op e-commerce en volgt het de blockchain technologie van nabij.

DHL Aviation heeft op Brussels Airport een gloednieuwe terminal voor het verzenden van pakjes in gebruik genomen. Een belangrijk deel van het werk verloopt nu automatisch. Het koerierbedrijf bekijkt ook de mogelijkheden van elektrische fietsen en drones om pakjes bij eindklanten te bezorgen.